Pasteibakjes

Vanavond staat, net als iedere andere vrijdag, een vegetarisch gerecht op het menu. En met gasten aan tafel kan dat natuurlijk niet zomaar een gerecht zijn. Ik sta nu in de keuken te experimenteren met een champignonragout, want die heb ik nog niet eerder gemaakt. 

Oeps! Geen pasteibakjes in huis. Nu kun je natuurlijk gewoon naar de supermarkt rennen, maar als je pal voor je tentamens zit, studie-ontwijkend gedrag vertoond en bladerdeeg in huis hebt maak je ze gewoon zelf. 

Nodig voor 12 pasteibakjes:
8 plakjes bladerdeeg
boter
muffinvorm

Laat de plakjes bladerdeeg ongeveer een halfuur ontdooien, dan zijn ze eenvoudiger te verwerken tot pasteibakjes. Verwarm ook de oven vast voor op 200 graden en vet de muffinvorm in met een beetje boter.
Je pakt een plakje bladerdeeg en deze prop je gewoon in een van de bakjes van je muffinvorm. Hij past er niet helemaal in dus het is een beetje vouwen, pletten, rekken en proppen. Als het erop lijkt dat je aan alle kanten ongeveer evenveel bladerdeeg hebt zitten, snijd je de randjes eraf en prik je er een paar gaatjes in met een vork. 
Van het deegrestant van twee plakjes kun je weer een nieuw pasteibakje maken, kneed het gauw tot 1 balletje en rek deze wat op zodat je er gemakkelijker een bakje mee kunt vullen. Als het deeg te plakkerig wordt kun je er een beetje bloem overheen strooien.

Ongeveer twintig minuutjes in de oven en klaar! Omdat mijn muffinvorm maar zes vakjes heeft, heb ik hem even laten afkoelen en nog een portie gemaakt. Mijn pasteibakjes zien er nu zo uit:


Conclusie: Het is vrij veel werk en ze zien er niet heel fantastisch uit dus volgende keer loop ik wel naar de supermarkt. Nu weer aan de slag voor die tentamens.

Plaats een reactie